Vilniaus arkivyskupija

-

Adresas: Vilnius

Pagaminimo laikas: 1800–1829

Pagaminimo vieta: Prancūzija (?)

Medžiaga, technika: bronza: liejimas, cizeliavimas; oksidavimas; auksavimas

Matmenys: aukštis – apie 110 cm, skersmuo – apie 60 cm

Antikos meno atgimimo laikotarpiu XVIII a. pabaigoje atsirado dar vienas – retai pasitaikantis dubeninis sietyno tipas (angl. dishlight chandelier) [1]. Kaip rodo pavadinimas, šio tipo sietyną sudaro metalinis, stiklinis ar alebastro (smulkiagrūdės gipso atmainos) dubuo, pakabintas ant trijų ar daugiau grandinių.

Vienas iš nedaugelio Lietuvoje išlikusių dubeninių sietynų priklauso Vilniaus arkivyskupijai. Dirbinio forma, ornamento pobūdis ir medžiagiškumas leidžia teigti, kad sietynas buvo pagamintas ampyro stiliaus vyravimo laikotarpiu – XIX a. 1–3 dešimtmečiais. Tai patvirtina labai panašūs dekoro motyvai, publikuoti vokiečių architekto Alexanderio Speltzo 1924 m. ampyro laikotarpio ornamentų pavyzdžių albume [2].

Sietyną sudaro nedidelė dubenėlio formos rozetė viršuje, žemyn besileidžiančios šešios grandinės, prie kurių apačioje pritvirtintas juodai oksiduotas dubuo su 12 šakų. Iš Lietuvoje išlikusių dubeninių sietynų šis dirbinys išsiskiria uždara forma: iš pagrindinio indo iškyla papildoma juodai dažyta vaza, užbaigta iš bronzos lietu kankorėžiu. Sietyno detalės puoštos antikiniais motyvais: laurų vainikais, lyromis, saulės dievo Helijo vežimo su žirgais figūrėlėmis, kaspinų prilaikomomis gėlių pynėmis ir sirenomis.

Aptartasis sietynas kartu su Vilniaus arkivyskupijai priklausančiu sietynu Uk 37253, ko gero, buvo įgyti panašiu metu iš tų pačių, galbūt Prancūzijoje veikusių dirbtuvių. Sietynas yra profesionalaus darbo klasikinis ampyro stilistikos pavyzdys.

Šaltniai ir literatūra:

  1. Newman Harold, An illustrated dictionary of glass, London: Thames and Hudson, 1978, p. 95.
  2. Speltz Alexander, Das empire-ornament, Leipzig: A. Schuman Verlag, 1924, tafel Nr. 14.
  3. Valtaitė-Gagač Alantė, XVII a.–XX a. 4 dešimtmečio sietynų paveldas Lietuvoje: Daktaro disertacija, Vilnius: Vilniaus dailės akademija, 2015, p. 275.