Lietuvos dailės muziejus

Inv. Nr. TM-3129

Adresas: Arsenalo g. 3A, Vilnius

Pagaminimo laikas: 1887–1919

Pagaminimo vieta: Čekija (?) / Italija, Venecija (?)

Medžiaga, technika: stiklas: liejimas, pūtimas; vario lydinys: liejimas, štampavimas

Matmenys: aukštis – 83 cm, skersmuo – 53 cm

Lietuvos dailės muziejuje saugomas stiklinis sietynas buvo pagamintas XIX a. pabaigoje–XX a. 2 dešimtmetyje. Kad darbas to laiko, leidžia manyti ne tik plastiškos XX a. pradžioje vyravusios dirbinio elementų formos, bet ir techninės detalės. Penkių šakų galuose primontuoti elektros lempučių lizdai apjuosti lankeliais, prie kurių tvirtinti gaubteliai. Tokiu būdu jie dažniausiai buvo tvirtinami tik pirmaisiais XX a. dešimtmečiais.

Sietynas priskiriamas kamieninių tipui. Stiebo viršuje – piltuvėlio formos rozetė, kiek žemiau – žaismingumo dirbiniui suteikiantis pūstas burbulas. Kamienas apačioje užbaigtas nedideliu dubenėliu, į kurį įstatytos penkios šakos ir penki linijiški galuose kiek susukti lapai. Sietynui panaudotas švelniai auksinio atspalvio stiklas. Stiebas ir šakos – iš lygaus stiklo vamzdelių, kitos detalės su kaneliūromis. Grioveliais suskirstytas dubenėlio, lapų, burbulo ir rozetės paviršius sietynui suteikia grakštumo ir puošnumo, išryškina jo ypatingą spalvą. Deja, originalūs gaubteliai neišliko. Šiuo metu primontuoti balsvi matiniai.

Panašių stiklinių sietynų Lietuvoje išliko nedaug. XX a. 4 dešimtmečio ikonografija liudija, kad tamsaus stiklo greičiausiai Murane pagamintais sietynais savo namus Kaune buvo papuošę Aleksandra ir Jonas Vailokaičiai [1]. Keletas panašių stiklinių sietynų XX a. 8 dešimtmetyje puošė Vyskupų rūmus Vilniuje.

Lietuvos dailės muziejuje saugomas ne visas išlikęs sietynas yra vertingas amžių sandūros pasaulietinio interjero šviestuvo pavyzdys.

Šaltniai ir literatūra:

  1. Preišegalavičienė Lina, Lietuvos tarpukario interjerai 1918–1940, Kaunas: Vox Altera, 2016, p. 21, 105.
  2. Valtaitė-Gagač Alantė, XVII a.–XX a. 4 dešimtmečio sietynų paveldas Lietuvoje: Daktaro disertacija, Vilnius: Vilniaus dailės akademija, 2015, p. 180, 222.